KUALA
LUMPUR.
Seperti
yang anda maklum KL , banyak menyimpan gambaran yang enak dan sedap
mata memandang . Tetapi perlu dengan teliti. Hari ini saya dengan
sahabat saya cuba melihat Kuala Lumpur dengan lebih dekat dan teliti
. Route kami dari Central Market - Bangunan KTM - Masjid Negara -
Bangunan Sultan Abdul Samad - Masjid Jamek - KLCC - Bukit Bintang
....
Sebenarnya negara kita memang cantik , macam mana kita nak menilai , itu terpulang bagi kita . Disini saya paparkan beberapa gambar yang saya ambil dari Kamera & lensa saya untuk kita berkongsi bersama . Maafkan saya kalau ada kekurangan disini . maklumlah budak hingusan tengah belajar . Sambil itu saya ceritakan sekali sejarah tempat tersebut :-
Central Market
Perjalanan akan melalui Annexe Central Market dengan pengunjung akan melawat bangunan yang dipenuhi dengan koleksi galeri seni termasuk Galeri Annexe.
Sebenarnya negara kita memang cantik , macam mana kita nak menilai , itu terpulang bagi kita . Disini saya paparkan beberapa gambar yang saya ambil dari Kamera & lensa saya untuk kita berkongsi bersama . Maafkan saya kalau ada kekurangan disini . maklumlah budak hingusan tengah belajar . Sambil itu saya ceritakan sekali sejarah tempat tersebut :-
Central Market
Perjalanan akan melalui Annexe Central Market dengan pengunjung akan melawat bangunan yang dipenuhi dengan koleksi galeri seni termasuk Galeri Annexe.
Pengunjung
juga berpeluang untuk dibawa bagi menikmati transformasi di Pasar
Seni seperti yang terdapat pada Kasturi Walk yang berkonsepkan
kawasan terbuka.
Laluan
pejalan kaki berbumbung di lokasi tersebut dipenuhi jualan barangan
runcit, gerai-gerai menjual cenderamata, aksesori wanita, kraf tangan
dan juadah makanan tempatan yang unik.
Sepanjang
perjalanan, saya meneroka sejarah tiga kaum utama yang terdapat di
Malaysia di lokasi yang berbeza.
Setiap
lokasi tersebut ada cerita tersendiri. Ketika ini jumlah bangunan
bersejarah yang ada tidak banyak dan telah semakin usang dimamah usia
manakala rumah kedai asal yang sebelum ini banyak dibina telah dijual
kepada pihak pemaju yang mahu membangunkan projek baharu.
Jika
pemuliharaan bangunan bersejarah ini tidak dilakukan, saya bimbang
semua monumen bersejarah yang kita dapat dilihat dan hayati sekarang
tidak akan dapat disaksikan generasi akan datang.
Lukisan Dinding Yang Cantik Di Central Market
Bangunan
KTMB
Bangunan
Stesen Keretapi Tanah Melayu adalah merangkumi bangunan stesen, hotel
dan pejabat pentadbiran baru yang terletak bersebelahan jalan adalah
dua bangunan terindah dan mercu tanda Kuala Lumpur. Kedua-duanya
dibina dalam zaman kemuncak ketika berlakunya pembangunan pesat dan
perubahan teknologi pengangkutan keretapi di Tanah Melayu.
Bangunan
ini merupakan stesen ketiga di Kuala Lumpur dan kedua di tapak sama.
Ini kerana stesen terawal (dirasmikan antara 15 atau 22 September
1886) yang dikenali sebagai 'Kuala Lumpur'. Ia merupakan sebuah
bangunan beratap sementara menghubungkan Kuala Lumpur ke Klang
(Pengkalan Batu) dengan landasan keretapi yang pertama untuk
menghubungkan bandar ini dengan kawasan-kawasan lain di Semenanjung
Tanah Melayu.Pembinaan bangunan dan nama stesen di Kuala Lumpur.
15
September 1886 - Kuala Lumpur (Terminal sementara untuk Selangor
Railway)
1891
- Stesen Residen, Kuala Lumpur.
1892-
Stesen Kuala Lumpur pertama.
1
June 1893 - Stesen Sultan Street
1
March 1895 - Stesen Pudoh (Pudu).
1910
Stesen utama Kuala Lumpur ke arah selatan.
Lokasi
stesen keretapi (pertama) berada di tapak Station Yard, lot tepi di
antara (Market St dan Victory Avenue), yang kini dikenali Leboh Pasar
dan Jalan Sultan Hisamuddin. Apabila landasan ke utara dibina ia
dicawangkan (branched) dengan laluan Kuala Lumpur - Bukit Kuda di
selatan bangunan stesen yang pertama di mana Stesen Residen pula
dibina antara landasan yang baru ini.
Pernah Tak Lihat atau Dengar Nama Jalan ini
Berniaga sebelah stesen KTMB
Bangunan KTMB
Masih menunggu Keretapi
Perubahan Sekarang
Masjid
Jamek
Asalnya
telah dibina oleh pedagang-pedagang Islam yang berasal dari India di
persimpanganSungai Klang dan Sungai Gombak, Kuala Lumpur pada zaman
penjajahan British. Kedudukannya berhampiran tapak perkuburan awal di
situ dan kini terletak berhampiran dengan Dataran Merdeka, stesen
Putra LRT dan Star LRT. Ia menjadi sebahagian daripada mencu tanda
Kuala Lumpur sebagai Kota Kebudayaan Islam.
Masjid
ini dibina pada tahun 1909 , ia merupakan salah satu di antara masjid
yang tertua di Kuala Lumpur. Pembinaannya direkabentuk dan diselia
oleh Pemangku Arkitek Kuala Lumpur, Arthur Benison Hubback, yang
sebelum ini bertugas di Jabatan Kerja Awam di India. Pihak British
membina Masjid Jamek berhampiran dengan pusat pentadbiran
iaituBangunan Sultan Abdul Samad di seberang Sungai Gombak.Masjid ini
memudahkan kakitangan kerajaan beragama Islam mengerjakan solat lima
waktu dan solat Jumaat.
Seni bima masjid ini menjadikan ia sebagai mercu tanda yang kemudiannya berkembang sebagai nadi bandaraya Kuala Lumpur. Masjid Jamek merupakan masjid utama bagi solatJumaat dan pusat aktiviti Islam sehinggalah pembinaan Masjid Negara pada tahun 1967. Masjid ini tidak dapat diperbesarkan kerana dihimpit oleh Sungai Klang dan Sungai Gombak. Awalnya ,mereka yang hendak solat perlu mengambil wuduk di bucu pertemuan sungai. Beberapa lapis tangga dibina ke dalam sungai untuk memudahkan orang ramai mengambil air sembahyang.
Reka bentuk masjid ini menurut tata rajah tradisional India Utara, dengan dewan solat terbuka ke arah laman tertutup atau "sahn". Masjid ini diapit dengan dua menara dan beberapa menara lebih kecil. Kubah bebawang di kemuncak dewan solat dan di kemuncak menara menyerupai seni bina Moghul.
Masjid
Jamek adalah contoh seni bina "rasmi" British di Malaysia,
yang membabitkan gabungan unsur Moor dan Mughal. Belang merah dan
putih dinding batu sama seperti Masjid Jamek di Cordoba, Sepanyol,
membentuk dinding luar masjid. Persamaan lain dengan masjid Moor
boleh dilihat pada gerbang bertiang dalam bentuk berpetak dan
perincian dengan selang jalur batu-bata, plaster dan marmar.
Pentadbir
Inggeris adalah pihak yang mula membawa kubah di bangunan-bangunan di
Malaysia. sumber inspirasi mereka ialah bangunan-bangunan Moghul di
india. Maka muncullah masjid berkubah di Masjid Ubudiah di Kuala
Kangsar, Masjid Zahir Alor Star dan Masjid Jamek Kuala Lumpur.
Kemuncaknya ialah Bangunan Sultan Abdul Samad, bangunan ibu pejabat
KTM dan Stesen Kereta api Kuala Lumpur.
Sejarah
Bangunan Sultan Abdul Samad
Bangunan
Sultan Abdul Samad merupakan diantara bangunan lama yang terdapat di
Kuala Lumpur dan merupakan bangunan warisan yang masih dilindungi
keaslian rekabentuknya. Bangunan ini dibina pada tahun 1893. Tetapi
perletakan batu asas bagi bangunan ini hanya dibuat pada 6 Oktober
1894 oleh Sir Charles B.H. Mitchell yang merupakan Gabenor
Negeri-negeri Selat ketika itu. Bangunan ini siap dibina dan
digunakan pada tahun 1897. Nama bangunan ini diambil sempena nama
Sultan Selangor yang memerintah pada ketika itu, iaitu dalam tahun
1896. Bangunan itu merupakan mercu tanda Kuala Lumpur yang gah pada
masa itu.
Bangunan
tersebut terletak pada satu tapak diantara pertemuan Sungai Kelang
dan Sungai Gombak dan terkenal kerana merupakan satu tapak yang
strategik, iaitu ditengah-tengah pusat bandar Kuala Lumpur. Keluasan
kawasan tersebut adalah 10,200 meter persegi. Di bahagian belakangnya
terdapat Jalan Belanda yang kini dikenali sebagai Jalan Mahkamah
Persekutuan. Kedudukan bangunan dikatakan strategik kerana terletak
berhampiran dengan Dataran Merdeka, Kelab Diraja Selangor dan Masjid
Jamek yang kesemuanya terletak berhampiran Sungai Gombak. Sebelum
merdeka, Bangunan Sultan Abdul Samad merupakan sebuah Pusat
Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Pejabat Residen- General,
Pejabat Besar Pos dan selepas kemerdekaan pula, ia dijadikan sebagai
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Majlis Mesyuarat Negeri
dan Perbendaharaan Kerajaan. Bangunan Sultan Abdul Samad ini juga
menempatkan Mahkamah Agung Malaysia dan sebahagian daripada
Mahkamah-mahkamah Tinggi Malaya dan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada
tahun 1978.
Pelan
bangunan ini telah direkabentuk oleh arkitek dari British bernama
A.C. Norman (yang bekerja di Jabatan Kerja Raya di Kuala Lumpur) dan
dibantu oleh seorang jurutera juga berasal dari British, iaitu C.E.
Spooner. Bangunan Sultan Abdul Samad ini sangat unik seni binanya dan
merupakan diantara bangunan yang tersohor pada ketika itu. Ia
mempunyai dua tingkat setinggi 57 kaki yang berbentuk ladam dan di
tengah-tengahnya terdapat satu dataran tinggi segi empat yang
dipagari oleh batas-batas pokok bunga yang cantik. Terdapat juga tiga
kubah, satu menara jam besar dan sebuah arked.Bangunan ini juga
mempunyai satu serambi besar tertutup yang merupakan suatu elemen
penting dalam rekabentuk bangunan ini.
Bangunan
Sultan Abdul Samad yang berbentuk ‘saracenic’ merupakan satu ciri
senibina Moorish dan Moghul yang berunsurkan Islam. 3 buah kubah yang
menghiasi bangunan ini membuktikanya. Pada peringkat awal ia
diperbuat daripada kayu dan batu bata yang dicat warna hitam, namun
ianya telah digantikan dengan kubah yang bersalut tembaga. Sebanyak
RM 152,000 telah dilaburkan untuk membina bangunan ini dan merupakan
bangunan yang termahal di rantau ini pada ketika ianya didirikan.
Pada
sekitar tahun 1978, pengubahsuaian bangunan telah dibuat dan siap
sepenuhnya dalam tahun 1984 dengan anggaran belanja sebanyak RM 17.2
juta. Pada ketika itu kerajaan Australia telah menyumbang sebanyak RM
200,000 sebagai kos menyadur tembaga bagi ketiga-tiga kubah yang
terdapat pada bangunan tersebut pada tahun 1982. Pengubahsuaian
dilakukan hanya pada bahagian dalam bangunan tanpa menjejaskan
bahagian luarnya dan kedudukan asal bangunan tersebut. Selepas siap
sepenuhnya, Bangunan Sultan Abdul Samad ini sekali lagi dirasmikan
pada tahun 1984.
Sambil itu saya berjalan melihat kuala lumpur yang indah ini.Perubahan yang dibanggakan . Janganlah kita mudah lupa akan negara kita sendiri
Begitu cepat masa berlalu , dah perubahan yang dibangunkan . insyallah saya ingin berkongsi dangan anda di kemudian hari dengan jelajah saya yaitu Hotel dan tempat makan menarik di kuala lumpur.
Sekian Terima kasih
No comments:
Post a Comment